Milan Světlík je dobrodruh každým coulem. Vždyť koho by napadlo, vyrazit na oceán jen s veslicí? Milan šel však ještě dál a oceán chce jen pomocí vesel přeplout! Ve výbavě si poveze i vlasec a háček.

Text: Mirek Brát, foto: foto: archiv Milana Světlíka

Čas pandemie koronaviru uzavírá hranice. Drtí dovolenkové plány, nikoli však mimořádné cestovatelské  a sportovní sny. Příští měsíc se bude na realizaci jedné nevšední cesty připravovat Milan Světlík, původem z východočeského Náchoda, který již delší dobu žije ve Spojených státech.  

Jeho cesta by měla být dlouhá 5000 kilometrů a spojí ostrov Manhattan v New Yorku se souostrovím  Isles of Scilly u pobřeží Velké  Británie.

Atlantický oceán chce Milan Světlík na čtyřměsíční plavbě překonat na člunu poháněném výhradně vesly! Pokud se mu to podaří, bude prvním Čechem, který se zapíše do seznamu, který započal jménem Johna Fairfaxe. Ten úspěšně vesloval Atlantikem v roce 1969 (na trase Kanárské ostrovy – Florida, délka cesty 8000 kilometrů).

Člun českého dobrodruha postavila britská firma Rannoch Adventure. Plavidlo Milan pojmenoval Czech Mate, což se dá do češtiny přeložit jako Český kámoš.

“Chtěl jsem, aby se ve jménu člunu odrazilo, že jsem původem z Čech.  Jsem na naši zemi velmi hrdý,“ říká Milan.

Zdrojem elektrické energie na člunu budou solární panely. V kabině zajistí energii pro navigaci, vysílačku, světlo a včetně možnosti dobíjení záznamových zařízení – kamery a fotoaparátu.

„Setkání s velkými mořský zvířaty, velrybami nebo žraloky se neobávám, naopak se na ně těším. Mám se žraloky zkušenosti z potápění a vím, že lidé nejsou na jejich běžném jídelníčku. Také severní Atlantik, kudy budu veslovat, není, vzhledem  k teplotě vody a množství živin ve vodě obsažených, tak zarybněnou oblastí jako střední Atlantik či Pacifik,“ doplňuje Milan.  

Pitnou vodu si bude  veslař – mořeplavec  vyrábět na člunu pomocí speciálního zařízení, které za pomocí malého elektromotorku čerpá a filtruje vodu přímo z oceánu. Pitná voda je zásadní pro přežití. Bude tak mít v záloze i manuální filtraci pro případ, že by se hlavní systém porouchal, což nelze na tak dlouhé plavbě vyloučit.

Na člunu bude mít Milan zásoby sušené stravy. S lovem ryb jako hlavním zdrojem potravy tak nepočítá. Důvodem je i praktické hledisko, protože člun neskýtá příliš mnoho volného prostoru, kde bych mohl ryby zpracovat a kuchyňsky upravovat.

Se sportovním rybářstvím má však zkušenosti. Jak vzpomíná, v dětství v Náchodě sportovně rybařil na pstruhových i mimopstruhových revírech. V nouzové výbavě pro přežití bude mít vlasec a háček. Jistě by je uměl použít. Přejme mu však, aby svoji rybářskou zkušenost nemusel při transatlantické veslařské plavbě vůbec použít!

Napsat komentář