Veslařský oddíl má na rybníku Jordán vytyčenou tréninkovou dráhu, do které by neměli vstupovat rybáři na loďkách. Přinesou nová pravidla větší bezpečnost na Jordánu, anebo jen rozpoutají hádky?  

text: Marek Kožušník

Město Tábor zavádí pravidla pro uživatele vodní nádrže Jordán. Soubor pravidel s názvem Za bezpečný Jordán má na vodní nádrži snížit rizika úrazů. Reagují tak na některé situace z minulosti. V loňském roce se na vodní ploše stalo několik událostí, kdy se například dálkový plavec málem střetl veslařem.

město Tábor
foto: visittabor.eu

Debatu s městem na toto téma inicioval veslařský oddíl, který má v Táboře silnou tradici a na Jordáně pravidelně trénuje. Veslaři při jízdě nevidí za sebe, a proto je žádoucí, aby jim v trase plavci nepřekáželi. Už nyní je veslařská trasa na vodní hladině vyznačena bójkami. Ačkoliv nejsou zásady vynutitelné, jde o prevenci, která má zajistit bezpečí a zdraví všech návštěvníků Jordánu.

Podle zástupců radnice pravidla kritizují zejména rybáři, kteří tvrdí, že je nové omezení v tomto ohledu limituje.

Pohled rybářů

„Rybáři se k tomuto memorandu nepřipojí, protože s ním takto nesouhlasí. Je tam úzká skupina lidí, veslařský klub, který má v poslední době dobré výsledky. Loni došlo k nějakému incidentu s plavcem, a tak se rozhodlo, aby si veslaři vytyčili trať. De facto zabrali tři čtvrtiny vodní plochy a nastavená pravidla znějí tak, že mají vždy přednost, nejsou tam například uvedeny žádné časy,“ říká pro iRybářství Miroslav Zvolánek, předseda MO Tábor.

Rybářům by podle Zvolánka vyhovovalo, kdyby se stanovily například doby tréninků veslařů, které by se pak mohly vyvěsit na web MO Tábor s tím, aby rybáři v tu dobu dbali zvýšené opatrnosti. Jenže to nejde, protože veslaři mají individuální tréninky.

„Máme taky problém v tom, že v těch některých místech, kde je trať třeba 5–8 metrů od břehu, jsou poměrně dobrá lovná místa. Jezdí sem rybáři kolikrát z celé republiky, najdou echolotem rybu nebo nějaký zlom, zakotví se a najednou se tam objeví veslice. Pravidla jsou napsaná tak, že pokud vjedete do plavební dráhy, musíte ji co nejrychleji opustit. A lodě veslařů mají vždycky přednost,“ vysvětluje předseda táborských rybářů Zvolánek.

vysazování candátů
foto: MO Tábor

„Nechci být za potížistu, obecně s tím nemám problém, ale nějaké podmínky by v pravidlech měly být i pro veslaře. Určitě se dialogu nechceme bránit, jestli mají třeba šanci na mistrovství světa, nechci nikomu bránit v jeho rozvoji, ale my máme mezi sebou taky rybáře, co jezdí na mistrovství světa,“ pokračuje Zvolánek.

Co na to veslaři?

„Problém je v tom, že veslař nevidí, co má před sebou. A může se stát, že se s někým střetne, když obě strany nejsou dostatečně ohleduplné,“ říká pro iRybářství Josef Mládek, předseda oddílu veslování VK Jordán Tábor.

„Konflikt s rybáři na lodi jsme nikdy neměli, spíš s plavci, paddleboardisty nebo windsurfery. Rybáři někdy nadávají, že jezdíme moc blízko u břehu, kde mají nahozeno, ale to se dá vyřešit, že veslaři popojednou kousek dál, nedělají to naschvál, ale někdy se to stane. Navíc tam nejsme od rána do večera,“ pokračuje předseda veslařů Mládek.

„Když chtějí veslaři něčeho dosáhnout, není to vyjížďka na lodičce, ale tvrdý trénink, pro některé až šestkrát týdně, někdy i ráno a odpoledne. V loňském roce jsme měli 6 titulů mistrů republiky v mládeži, letos máme tři závodníky v juniorské reprezentaci, jsou nominovaní na mistrovství světa i mistrovství Evropy,“ vysvětluje Mládek.

veslaři
foto: vkjordan.cz

„Jediný problém by mohl nastat, kdyby si rybář usmyslel, že bude uprostřed naší tréninkové dráhy, zakotví se, bude tam celé odpoledne a nikomu neuhne. Ale to si myslím, že nehrozí,“ dodává Mládek.

Vytyčená dráha podle Mládka zabírá asi kilometr, Jordán měří přes dva kilometry. „Vůbec například nezajíždíme do prostoru za mostem směrem k Náchodu, kde jsou trdliště. Tam historicky už sto let veslaři nikdy nejezdí, to se respektovalo a respektuje. Je nás dohromady 35, není nás tolik, že bychom potřebovali celý Jordán. Víme, že patří všem,“ uzavírá předseda veslařů Mládek.