Mnozí z nás se o své náčiní nestarají vůbec a berou ho jako spotřební zboží, které když doslouží, vyhodí a koupí nové. To je ale škoda…

text: Jaroslav Švajgr

Životnost, kvalita chodu navijáku a funkčnost se totiž dají prodloužit. Pokud chodíte na ryby jen průměrně (například padesát vycházek ročně), postačí navijáky servisovat tak jednou za tři roky. V případě, že je extrémně zatěžujete nebo jsou vystaveny vlivu slané vody, měli byste je nechávat servisovat častěji.

Co vůbec znamená servis navijáku a jak by měl vypadat? Začneme asi tím, že naviják očistíme celý zvenku. Za pomoci malířského štětce a třeba vyřazeného zubního kartáčku či molitanové houbičky odstraníme písek, zbytky krmení a všechny nečistoty. Úkol číslo jedna máte tímto splněn.

Nyní přistoupíme k jeho úplnému rozebrání. Co budete potřebovat? Trubkový klíč na povolení matice rotoru (nejčastěji je jeho velikost dvanáct). Několik různých křížových šroubováků, případně plochých (podle typu navijáku), nůž, pinzetu atd. Některé navijáky nelze pro speciální nářadí, které se u nás velmi špatně kupuje, ani otevřít.

Naviják postupně rozebereme, nejlépe na nějaké podložce, a dbáme na to, abychom nic neztratili. Především dáváme pozor na drobné podložky, minipružinky a podobně.

naviják
foto: Jaroslav Švajgr

Samotnou komoru vypereme technickým benzínem. Všechny součástky zbavíme starého maziva tak, aby byly úplně čisté. Důvod je prostý. Původní mazivo by se pouze smíchalo s novým a ztratilo by tak na svém významu.

Jak zjistit axiální vůli?

Ložiska nepereme, ale otřeme je dočista v hadříku a vyzkoušíme jejich funkčnost. Orezlá, hlučná a málo se točící přirozeně vyměníme (dají se koupit ve speciálních obchodech). Před kompletací je lehce prokápneme olejem (osobně používám plnou syntetiku). Jako mazivo na převody používejte vazelínu, raději řidší konzistence a vždy je lepší méně než více.

naviják
foto: Jaroslav Švajgr

Na některé převody (kovové navijáky) se může hodit o něco hustší viskozita. V případě, že používáte navijáky na moře, není od věci udělat na kovových součástkách jemný mastný film (nejlépe štětečkem). Je to dobrá prevence prosti slané vodě.

Důležitá je takzvaná axiální vůle a její vymezení (to se týká i úplně nových navijáků). Zjistíte ji, když uchopíte naviják jednou rukou, druhou rukou kličku a zatlačíte směrem na hlavní kolo, pokud je zde vůle, je dobré ji vymezit, převod tak lépe zapadá do sebe a snižuje se jeho opotřebování a kolo po čase zdaleka tolik nevrní. K tomuto účelu slouží tenké, mosazné vymezovací podložky.

naviják
foto: Jaroslav Švajgr

Jednocestná ložiska se zásadně vazelínou nemažou, prokápnou se jen lehce olejem. Všechny brzdné lamely, kromě filcových, zůstávají suché. Na čep madla kličky postačí trocha oleje, pokud je madélko sundavací, čep očistíme a můžeme použít i trošku vazelíny.

Překlap navijáku rozebereme, vyčistíme a pomažeme vazelínou (zlehka). Rolničku zkontrolujeme a namažeme. Musí se vždy otáčet. Vše ostatní závisí na vaší manuální zručnosti. Na závěr přidám připomínku: nikdy nepoužívejte přípravky typu WD a jemu podobné!

naviják
foto: Jaroslav Švajgr

Napsat komentář