Josef přidal úlovek Cejn velký...
před 4 hod
Josef přidal úlovek Štika obecná...
včera
Jaroslav přidal úlovek Kapr obecný...
předevčírem
Antonín přidal úlovek Kapr obecný...
Josef přidal úlovek Kapr obecný...
předevčírem

Muškaření na Goiserer Traunu

Marek iRybářství 9. dubna 2024 0 komentářů

foto: Martin Dvořák

Zahraničí +7 dalších fotek

Jedním z mých posledních rybářských výletů ještě před odletem na druhou stranu planety byl ten do Rakouska, na řeku Goiserer Traun. Spolu s kamarádkou Katkou Švagrovou nás pozval přímo provozovatel revíru Peter Oberwimmer.

text: Martin Dvořák

Cesta dobře ubíhala, aby ne, když jsme probírali jenom ryby. Zdržení nastalo v Linci, kde se tvořily kolony jako v každém větším městě po pracovní době. Do vesničky Au jsme tak dorazili s lehkým zpožděním po 19. hodině a přišlo nám vhod, že sraz byl v restauraci Steegwirt – nejlepší restauraci v okolí.

Měli zrovna zvěřinové hody a upřímně, tohle je jedna z mála restaurací, kde si jako myslivec dám zvěřinu. Kuchař nezklamal a bylo to opět vynikající. Jako sladká tečka Keisersmern – trhanec se zmrzlinou – a skoro jsme zapomněli, že tu nejsme jenom kvůli jídlu. Probrali jsme vše potřebné, Peter odjel do Salcburku a my šli na kutě.

V říjnu je aktivita ryb největší kolem poledne, a tak není nutné postávat u vody při rozednění. Tak jsme si alespoň omluvili to, že se nám nechtělo brzy vstávat. Na řeku vyrážíme po snídani kolem 9. hodiny. U vody ještě potkáváme dva muškaře z Německa. Denní limit je 5 lidí na jednodenní povolenku, takže je skoro plný stav.

Začínáme od horní hranice revíru – výtoku z Hallstadského jezera. Na mostu probíhají nějaké opravy, které se bohužel neobejdou bez nepříjemného hluku. Rybám se ráno opravdu moc nechce a zdoláváme jen několik menších duháků a lipanů. Voda je čistá a průtok lehce přes metr, což jsou dobré podmínky. Hmyz se žádný nelíhne, a tak oba nymfujeme. Chce to „jen“ najít tu správnou mušku. Používáme delší pruty 10 a 10,5 stop na šňůru 3–4 a díky čisté vodě 0,12 fluorokarbon.

Byl jsem zde už několikrát, a tak nechávám jít Katku první. Postupujeme po proudu a pomalu docházíme německé kolegy, kteří jsou zatím bez záběru. Dnes opravdu není nejjednodušší den. Konečně se mi daří najít správnou nymfu a zdolávám krásného lipana kolem 45 centimetrů. Dávám kamarádce stejnou mušku a za chvíli je úspěšná i ona s jen o chlup menší rybou. Němci jen mlsně koukají, nakonec se i osmělí a vyptávají se, jak chytáme. Záběry jsou opatrné a jejich sestava s indikátorem na plavoucí šňůře je mnohem méně citlivá než naše „francouzské“ návazce.

Skoro půlmetrový lipan

Necháváme kolegům zbytek tůně a přejíždíme autem do středu revíru. Vysvětluji Katce taktiku potřebnou k lovu na tomto místě za nižší vody – nejdříve proti proudu s lehčími muškami a držet se u břehu a pak stejnou trasu po proudu s větší zátěží. Katce se ale místo nelíbí a mám prý jít první. No, jak je libo.

Netrvá mi to ani pět minut a na konci se zmítá slušná ryba. Podle typických kotrmelců to bude velký lipan. Předvádí to, co u nás běžně nevidíme – několik výskoků. S rybami se nemazlím ani na slabém vlasci a během chvíle končí statný samec v podběráku.

foto: Kateřina Švagrová

Celý den s sebou tahám na zádech podvodní pouzdro na focení a teď je správná chvíle ho použít. Funguje to skvěle a Katka mi dělá na památku několik opravdu parádních snímků. Do magické hranice 50 centimetrů chybí lipanovi jediný centimetr. Další rybu už se nám nedaří přesvědčit, a tak se jdeme podívat na místo proti proudu, které nám doporučil sám Petr.

Chytání v „laguně“

Cestou do „laguny“ si všímám pěkného lipana v mělkém proudu. Katka na něj zkouší všechno možné a já číhám s telefonem ve snaze natočit nějakou akci. Několikrát se vyjede na mušky podívat, ale žádná z nich ho nezaujme natolik, aby ji vzal. Nakonec se plaší a zajíždí do hluboké tůně.

Pokračujeme do laguny, kde si každý vybíráme svoje místo. Katka má okamžitě záběr a podle zběsilé jízdy to ukazuje na duháka a ne zrovna malého. Do řeky se nic nevysazuje a ryby z přírodního výtěru bojují opravdu jinak. Pstruh předvádí několik dlouhých jízd přes brzdu, než se ho daří zkrotit a navést do podběráku. Do půlmetru mu taky moc nechybí.

muškaření
foto: Kateřina Švagrová

Dostávám o trochu menšího a pak se Katce daří najít správnou mušku a během chvíle má tři krásné lipany přes čtyřicet centimetrů. Já vidím několik pěkných ryb před sebou, ale stále se mi je nedaří přesvědčit. Zafunguje až starý dobrý blešivec. Jeden z lipanů ho bere, ale vzápětí padá. No, nemůžeme je pochytat všechny.

Brodím na druhou stranu za Katkou a snažím se taky „vyšťourat“ ještě nějakého lipana. Přichází ale další duhák a menší lipan. Katka přidává ještě jednoho lipana a tím vypadá, že jsme potenciál místa vyčerpali. Nastává otázka co dál. Času a světla už tolik nezbývá.

foto: Martin Dvořák

Katce teče do broďáků a je jí zima. Parkuji tedy u Steegwirta, aby se mohla jít zahřát a jdu ještě zkusit místa z rána. Je už po 16. hodině a aktivita ryb upadá. Dávám tomu hodinu, během které ulovím čtyři další ryby. Dva duháky, dva lipany. Všechno jsou to krásné divoké ryby kolem 30 centimetrů. Žádný velikán nepřichází. Světla ubývá a je na čase skončit. Už mám pořádný hlad.

Kamarádka už to nevydržela a je po jídle. Ani se jí nedivím. Dala si opět srnčí medailonky jako včera. Já zkouším zauzený guláš z kamzíka. Určitě jsem neprohloupil a završil tak pěkný den u vody. Nezbývá než vyrazit na cestu k domovu. Díky, Petere, za pozvání, díky, Katko, za milou společnost a díky, řeko, za hezké chvíle. Dřív nebo později se zase uvidíme.