Antonín přidal úlovek Kapr obecný...
před 16 hod
před 18 hod
Roman přidal úlovek Kapr obecný...
před 19 hod
Damian založil otázku I am a private ...
včera
Jaroslav okomentoval Makrela na klac...
předevčírem

Srpnový restart

Marek Kožušník 8. srpna 2023 0 komentářů
kapr

foto: Michal Kučera

Praxe

Srpen, zejména jeho druhá polovina, pro mě vždy znamená jakýsi restart sezony, případně vstup do její druhé poloviny. Jako kluk jsem chytával celé léto, ale čím jsem starší, tím častěji vynechávám druhou polovinu července a první půli srpna, kdy je na většině vod největší ruch. A často taky nesnesitelná vedra. Prostě podmínky, které mé kaprařské pruty nechají v klidu odpočívat.

text: Michal Kučera

To konec srpna už je jiná píseň. Někdy jsou sice teploty ještě hodně vysoké, ale noci a rána už bývají chladnější. Lidí u vody ubývá a ryby začínají mít větší chuť se krmit. A to dokonce i tehdy, pokud je někde voda zelená jak brčál. Nesmí to být ta silná vrstva, pod kterou není kyslík, ovšem taková ta hrášková kaše je mnohdy překvapivě úspěšná.

Respektive lov v těchto podmínkách. Zvlášť když alespoň trochu fouká a tu zelenou „kašičku“ rozpohybuje. Na velkých vodách typu Pálava, Orlík a dalších přehradách je takový stav běžný a mnohdy to v něm bezvadně funguje.

Také velké řeky, jako je Labe, začínají přinášet více záběrů a úlovků než uprostřed léta. Zvlášť chladnější rána, kdy se lehce kouří z vody, bývají úspěšná. Mám na Labi několik míst, kde jsem si v tuto dobu vždy dobře zachytal. První den to ještě obvykle nebylo nic moc, ale od druhého, jakmile začne fungovat krmení, to bývá dobré. A velmi často jde o lepší ryby, málokdy přitom ulovím kapra pod 12 kg.

Možná je to dané i způsobem vnadění. Většinou vynechávám partikl úplně, nebo jen pustím několik kilogramů řepky do prostoru. Ne do jednoho místa, kam by se tam shlukly ryby všech druhů a velikostí, ale do širšího okolí. Dávám tím kaprům signál, že tady někdy je potrava, že je potřeba hledat. Jinak vnadím pouze pevným, chuťově silným boilie. Nejčastěji je to Gangster G2 Krab&Ančovička&Asa, případně Liverix Magická oliheň nebo i Fanatica Losos&Ráček&Asa. Na tato boilie jen málokdy lovím menší ryby.

Pokud chci rychlejší reakci, například když mám méně času, zvolím něco z Big řady, nejspíš BigS Oliheň&Javor či BigC Cheeseburger. Eventuálně by se na to hodil i ManiaQ Slaneček či dokonce Spiceman Pikantní švestka. Při několikahodinových vycházkách lze použít ještě rychlejší varianty, a to některou z příchutí rychle rozpustné řady Spiceman WS.

Důležité je nejen co, ale také kdy

V létě by se k vnadění i chytání velmi hodily i halibut pelety. Na malých vodách určitě ano, ale právě na řekách, jako je Labe, bych měl při jejich použití obavu ze sumců nebo velkých exemplářů tloušťů a jiných bílých ryb. Proto vnadím pouze velkým 24mm pevným boilie, které přece jen něco vydrží.

Když už jsme u toho vnadění, je potřeba nejen použít správný typ návnady, ale také ho dát ve správnou dobu. Kapři na řekách obvykle putují po stejných trasách, takže okolo vás projíždějí v určité hodiny. Obvykle je to při nebo po stmívání, v noci nebo brzy ráno. Je zapotřebí tam mít krmení nějakou dobu předtím, ale ne zas moc brzy.

kapr
foto: Michal Kučera

Jinými slovy, pokud nakrmíte v devět ráno, ale kapři okolo vás budou projíždět až pozdě večer, tak už tam z něj moc nezbude. Ovšem házet jim to na hlavu, když právě proplouvají, také není dobrá volba. Nejlepší je to tak dvě hodiny předem. A po odeznění záběrů znovu lehce přihodit, kdyby se znovu vraceli nebo pro další skupinku ryb. Při tom „dokrmování“ dávám už méně, abych měl šanci na záběr, i kdyby tam projížděl třeba jen jeden jediný kapr.

Nejlepší razítko na otázku

Také pískovny začínají být koncem srpna nadějnější než o něco dříve. Zrovna loni jsem v tuto dobu vyrazil s tím, že kdyby to až tak nebralo, tak se alespoň vykoupu. Schválně jsem ale vyjel v proměnlivém počasí, které tolik nelákalo koupající se davy. Proto jsem se v pohodě dostal na místo, kde přes léto nikdo nechytá, neboť by měl záběry především od koupajících.

Na to, co se odehrálo, měla možná vliv skutečnost, že bylo místo rybářsky odpočinuté. Možná to měly na svědomí i jiné vlivy. Každopádně jsem si nádherně zachytal s třešničkou na dortu, kterým byl kapr přes 31 kg. Když jsem ho zdolával, měl jsem pocit, že táhnu hodně těžkou krabici, která však u břehu udělala několik silných výpadů.

Tak jsem se při zdolávání docela zapotil. Ještě při podebírání mi nedošlo, že jsem chytil něco výjimečného. Teprve až když jsem chtěl přenést rybu v podběráku na podložku a ono to skoro nešlo zvednout, pochopil jsem, co se stalo. Měl jsem dvojnásobnou radost. Jednak se samozřejmě takový kapr nechytá každý den, navíc jsem akorát testoval nové boilie ManiaQ Slaneček. A tento kapr byl to nejlepší razítko na otázku, jestli se mi to boilie povedlo, nebo ne.

Vzhledem k tomu, že v tomto období preferuji především větší vody, nemám z posledních let osobní zkušenost z menších rybníků, ramen a podobně. Ale i tam věřím, že bude lov úspěšný. Dá se zde mnohem více variovat s vnaděním, přimíchávat do něj i partikl či pelety. Také na menších řekách, jako je například Jizera, je konec srpna vynikajícím obdobím.

Původně jsem zde chytával s kukuřicí, vařeným bramborem a později samozřejmě s boilie. Obvykle jsem si chodil jeden den dopředu místo provnadit a další už šel lovit. Na rozdíl od velkých vod ryby reagovaly mnohem rychleji, a tak jsem už druhý den míval několik záběrů. Je ale nutné vybrat správné místo, kde jsou ryby ochotné se krmit.

Párkrát se mi také stalo, že jsem ho dobře nezvolil a záběrů se nedočkal ani v dalších dnech. Člověk prostě musí dobře vybírat. Zrovna teď o víkendu jsem si to uvědomil, jak dobře jsem si vybral manželku. Vrátil jsem se totiž jaksi společensky unaven z pivních slavností. Řekla mi jen jedno sprosté slovo a pak už byl klid. Z toho jednoznačně vyplývá, že jsem zvolil dobře. Hodně úspěchů!