Antonín přidal úlovek Kapr obecný...
včera
Jaroslav přidal úlovek Kapr obecný...
Josef přidal úlovek Bolen dravý...
včera
Josef okomentoval Střevle potoční...
předevčírem
Jaroslav okomentoval Fotogalerie: Ha...

Hledání říčního kapra (1)

Marek iRybářství 1. srpna 2023 1 komentářů
kapr

Praxe

Na letošní sezónu jsem měl zcela jiné plány, ale na konci zimy jsem se nakonec rozhodl pro východočeskou část naší největší řeky. Proč? Při posezení s kamarádem jsem totiž uviděl starší fotografii nádherného lysce se zvláštním uspořádáním šupin.

text: Pavel Vohralík

Byla to opravdu krásná ryba, kterou bych velmi rád ulovil. Úsek řeky, na kterém hodlám lovit, je však velmi dlouhý a lov přesně tohoto kapra se bude podobat hledání jehly v kupce sena. Ale chytání na řece je moje nejoblíbenější disciplína, tak tedy jdeme na to.

Voda je ještě velmi chladná a není jednoduché ryby najít. Zvolil jsem tedy celkem jednoduchý způsob vnadění – místo jsem vždy „rozjížděl“ peletovým mixem složeným z pelet Sweet Corn a Turbo o průměru 16 mm. Hned ráno jsem na každý prut nastražil tři kuličky boilie a k místu naházel další tři lopatky pelet.

Řeka byla v té době velmi proudná, proto jsem olovo vždy obalil pastou ProActive, použil asi čtyřiceticentimetrový návazec z vlasce s vysokou odolností a čistého fluorokarbonu Shock & Shield 0,42 mm a boilie doslova přilepil k háčku. Toho jsem dosáhl díky použití kroužku a zubní niti. Boilie jsem používal velmi atraktivní – sladké provedení Scopex + Smetana – a odzkoušenou a účinnou Oliheň. Oboje v provedení 16 a 20 mm.

Zpočátku, když byla aktivita ryb velmi malá, jsem musel přistoupit k Ronnie rigu s Reflex pop up boilie stejných příchutí. Zejména v kalné vodě, která mě občas trápila, byl Scopex (hlavně bílé barvy) zázračný. Přiznám se, že ještě před několika lety bych na tekoucí vodě nevěřil v úspěšnost lovu na plovoucí boilie jako finální nástrahu. Od rybářských závodů RCCC na středním Labi v roce 2018 však měním názor a stále se o tom přesvědčuji.

Celá sestava byla jako by pro kapra „vymazlená“ lákavým PVA ze směsí pelet 4 mm – Turbo, Sweet corn, Extreme Enzymatic a Spiced protein. Směs jsem navíc obohatil o Method mix Excellent a po dolití Aminoliquidu vše pečlivě smíchal. Na tomto místě si dovolím malou radu: Vždy si zjistěte, zda prodávaná tekutá složka nerozpouští PVA! U připraveného lovného místa jsem kapry hledal – každou hodinu jsem pruty přehazoval.

Je pochopitelné, že zvolená návnada zapříčinila záběry nejen od kaprů, ale také od jelců a slušných cejnů, ale s tím se musí počítat (jeden úlovek jelce mě navíc velmi potěšil, protože měřil 60 cm). Osobně mám z podobných úlovků radost, protože jsem přesvědčen, že kde je jelec a cejn, tam je také kapr. A jelikož jsem se letos potýkal se zdravotními potížemi, byl jsem při lovu častokrát časově omezen. Proto jsem potřeboval mít záběry co nejrychleji.

Lekce od kapra zdarma

Opravdu pěkných úlovků jsem se na svém místě dočkal až při třetí vycházce, kdy jsem mimo jiné ulovil nádherného dlouhé šupináče, který se ukázal jako neskutečný bojovník. A to v den, kdy se teplota ještě pohybovala pod bodem mrazu. Dal mi zdarma dokonalou lekci v předmětu Zdolávání kapra říčního.

pelety
foto: Pavel Vohralík

Byl to evidentně matador, a jelikož jsme s kamarádem při výběru místa hledali ta s přírodními vázkami, po zdolání, podebrání a uložení na podložku nebylo znát, kdo lapá po dechu víc. Jestli kapr nebo já.

Ulovení první větší ryby nás, mě a mého kamaráda Davida, nabudilo k dalšímu úsilí. Jak přibývalo záběrů kapříků všech velikostí, museli jsme ke směsi pelet přidávat i boilie. Tedy zhruba 30 kuliček na nastražený prut. Je ale důležité zmínit, že krmení, které jsem popsal výš, jsem opakoval po ulovení kapra jakékoliv velikosti. Stejně jsem si lovné místo připravil při konci lovu, když jsem ho plánoval navštívit hned další den ráno.

První jarní slunce vybičovalo kapry ke krásné sérii záběrů. Byla to velká rybářská paráda, záběry od sebe nedělila ani hodina! To nás s Davidem velmi motivovalo – jen spotřeba krmení byla v této fázi výrazná. Ale kdy by na to myslel, když berou?! Připadal jsem si jako křeček v kolečku – příprava atraktivní montáže, nahození, zakrmení, zdolávání a tak stále dokola.

Ráno brávaly větší ryby, ale v atypický čas, ve 14.00, zabral krásný šupináč, který mi dal neskutečně zabrat. Tato ryba byla důkazem, že se kolem koberce z pelet neustále pohybují i větší ryby. Každé ráno pak bylo znovu a znovu zárukou dobrého lovu. V tu dobu jsem se snažil sledovat různé aplikace s předpověďmi počasí a také aplikaci s průtoky vody v řekách a jejich predikce. Připadal jsem si trochu jako internetový maniak.

pelety
foto: Pavel Vohralík

Kapr Šedivák byl učebnicovým příkladem toho, že i aplikace se mohou někdy mýlit. Od rána je navzdory slibovanému slunečnému počasí zamračený den a já sedím naprosto bez kontaktu. Brzdy mám utažené trochu víc, protože jsem se snažil chytat co nejblíž u nedávno padlého stromu. Víra, že přijde opravdu razantní záběr, mně už ale dochází.

Přece se však ukázalo, že jsem vsadil na správnou kartu – kapr! Myslím, že jsme ze stromu společně ulamovali větvičku za větvičkou. Pak se montáž uvolnila a ryba vyplula proti proudu. Pokouším se přiložit prut blíž k vodě a obracet ji do středu toku, aby se nedržela v krajních partiích. To se mi po chvilce podaří, ale kapr není žádný zelenáč, „prosviští“ kolem mě a vrhne se do řeky, kde plave společně s proudem.

kapr
foto: Pavel Vohralík

Ale souboj vychází v můj prospěch, u břehu se ještě pokusí o několik výpadů ke dnu, ale brzy se unaví a už je v podběráku. Je to cenný úlovek brzkého jara a já z něj mám velkou radost.

Statného lysce se zvláštními šupinami jsme zkoušeli ulovit ještě několik týdnů, ale nedařilo se nám. Je na čase se posunout. Ulovili jsme velké množství ryb, tak snad se dostaví i ta kýžená! Ale o tom až příště.

1. Tohle mi nebaví číst. Pořád vyjmenovává názvy nějakejch pelet, boilies. Sama montáž, Ronnie rig ablabla. Otrava.